CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 2, 2010

mengapa kita tidak beradab dengan jemaah?


assalamualaikum w.r.b.t

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillahi rabbil `alamin wassolati wassalam `ala ashrafil anbiyai wal mursalin wa `ala aalihi wasohbihi ajma`in

...

Ya Allah bimbinglah aku dalam setiap gerak geriku dan jauhilah aku dari segenap perkara syirik dan mazmumah...ameen

Adab ... adab membezakan muslim yang ditarbiyyah dan tidak ditarbiyyah...sehingga muslim yang ditarbiyyah itu menjadi seorang mu`min yang penuh adab dalam setiap pekerjaannya...

namun bagiku satu hal yang amat penting dalam amal jamai`e adalah adab itu sendiri...

adab sesama ahli dan adab kepada jemaah yang kita sayangi...

seharusnya adab yang perlu dititik beratkan adalah segala adab yang mengandungi tuturkata,perbuatan,hati/persaan dan sebagainya...dan musuh utama dalam merealisasikan seorang yang beradab adalah nafsu itu sendiri yang dibantu syaitan yang tidak beradab dengan Tuhan Yang Mencipta adab...

hari ini tazkirah ini ,aku tujukan buat diri sendiri...

adab dengan jemaah pada pandangan peribadi....

satu hal yang bila sudah berada dalam jemaah , seharusnya aku wala`,thiqah dan taat.

meyakini syura diperingkat tertinggi adalah yang terbaik...dan tidak berkata nista dan cakap belakang apabila syura diputuskan...

sentiasa bersikap thiqah terhadap jemaah bila ujian kepada jemaah mendatang tanpa diduga..bukannya terus melatah dan menuding jari kepada pihak atasan,dek kesilapannya seorang manusia yang tidak maksum melaksanakan tugasnya....

tidak membezakan antara program iaitu AKTIVISME dan TARBIYYAH....semuanya bagiku adalah tarbiyyah...jika aku mengatakan aktivisme punca kekeringan tarbiyyah dan punca ketidakmantapan ahli ....aku silap 100peratus...

padahal kedua2nya adalah satu...

aktivisme adalah program tarbiyyah ,dan tarbiyyah adalah aktivisme...ibarat isi dan kuku...dan aku lebih senang mengatakan kedua2nya adalah program tarbiyyah...


bagiku..."aktivisme" yang digembar gemburkan sesetengah pihak yang mengatakan punca kekeringan tarbiyyah ...itu aku anggap sebagai GRAND TARBIYYAH...menjadikan aku sebagai seorang yang pandai mencuri masa dengan tarbiyyah dzatiyyah ,qiamullail dikala malam hari,mencuri masa membaca quran....bukankah GRAND TARBIYYAH@Aktivisme ini lebih mencabar dan mematangkan seorang da`i??? ...jawabku YA!...
dan aku bangga dengan jemaahku...kerana ditarbiyyah sebegini...


....

mengapa mulut dan hati sentiasa melencong...tidak bersatu...

bagiku..tidak timbul soal mengatakan tarbiyyah kering tarbiyyah x basah x mantap...
cek balik diri yang berkata...adakah dia melaksanakannya dikala berseorangan...dikala tiada program tarbiyyah yang secara official menyantunnya...

jika x basah siram2kan ,jika x mantap mantap2kan....bukannya mengkritik...tapi mengislah...kekadang hati yang berbolak balik ini suka mengatakan sesuatu...tanpa disusuli tangan dan iman yang mengubahnya...sungguh malang jika bersikap sebegini...

aku terus mengatakan pada diriku,,,,seharusnya hendaklah banyak istighfar,muhasabah diri yang serba kekurangan dan tidak mengkritik individu @ jemaah yang melakukan pengislahan...bagiku kritik adalah seburuk2 pekerjaan...seharusnya menyokong dan terus mendoakan...agar islam itu tertegak...


wallahu`alam

ingatan untuk diri sendiri....

0 comments: