CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 10, 2009

Movie Budak Kelantan , apa yang specialnya???








askum kepada pengunjung semua...khususnya kepada ikhwah dan akhwat...

ana nk kongsikan tentang satu filem yang ada gak kontrovesinya.Pertama skali ana bkn nk bangga (sbb ambo budok klate??) dengan citer ni atau menafikan perkara2 yang berlaku dalam filem ni, filem ni banyak pengajarannya yang boleh diambil.

Inilah realiti dewasa ini, terdapat 2 karekter dalam filem ni Buchek dan Jahar , satu baik satu jahat...

diceritakan mengenai perjalanan hidup yang jauh berbeza...satu yang sentiasa dekat dengan Allah satu lagi teramat jauh..

namun begitu,terdapat sinar di hati si penjahat..

apa yg penting ambil ibrahdari citer ni selami hati mad`u diluar sana..mereka mencari sinar itu..
maka Allah meberikan sinar itu di tangan kita..

ana nk ulas panjang2 pun x best jadi tengok r citer ni..ganas!!! tapi ada tazkirah celah2nya...

try tengok...wslm



Sinopsis dari http://jiboneus.com/2008/11/09/budak-kelantan/


“Kehidupe jaoh bezo…”

Tagline hok nih pung buat Budiey raso nok gi tengok filem ni untuk kali keduo. Meme tok puah. Raso mace jolo koh oghe Kelate nih jahat mace dalam filem nih. Jange cayo sangat sebab meme ceghito nih hanya ceghito semato-mato. Tapi Budiey dok segho… meme ado oghe Kelate kito hok jadi samseng kat KL.

Tulah, mace ceghito nih, mencalarkan imej oghe Kelate hok baik-baik. Tak semuo la hok jahat nyo… ado hok baik pun ado.

Nok suko tengok Jaha bilo jupo ngan Buchek tuh… habih takdok Amerika dio, siap suruh Bbong berhenti kat tepi jale nok kasi maso kat Buchek gi semaye sejik. Huhu…

Menate jahat la Jaha nih siap jual tino… sebelung jual tuh, dia baham dulu tino tuh. Menate ni baso baik demo!

“Tujuh tahung aku duk sini Chek, duo tahung mulo-mulo jah aku khijo… lepah tu aku segho malah aku begheti. Tapi jual tino sedap Chek. Rezeki aku mughoh nga tino. Aku keceh pulok sene buleh. Mulo-mulo aku pakai sendiri. Lepash tu lamo-lamo aku jual.”

Lepas tu, budiey suko maso jaha oyak ko saing dio…

“Kito kalu jahat pun Li, jangan sekat oghe buat baik.” Kiro ado la jugok jiwa baik dalam hati Jaha nih.

Hok nakal sekali bilo Jaha keno sindir. Sebab bilo saing nga Buchek, jaha mace nok jadi baik sikit.

“Aaaah, tok amerika doh la saing nga budok sejik (masjid)”

Budak Kelantan adalah filem yang dikatakan unik dan berani kerana menjadikan fenomena penghijrahan anak Kelantan ke ibu negara Kuala Lumpur sebagai latarbelakang ceritanya.

Sememangnya, Kelantan dari segi kebudayaan dan politiknya adalah sebuah negeri yang menarik dan sentiasa mencetuskan kontroversi. Budak Kelantan juga, sebagai suatu filem berunsurkan negeri tersebut, dijangka akan membangkitkan berbagai tanggapan yang kritis.



Sinopsis Filem Budak Kelantan

Penerbit: Puad Onah

Pengarah: Wan Azli

Penulis: Wan Azli (Lakon layar)

Pelakon:
Danny (Buchek)
Bienda (Che Nor)
Mohd Asrulfaizal (Jaha)
Md Eyzendy Libokbong

Krew:
Pacai (Muzik)

Syarikat Penerbit : Grand Brilliance Sdn. Bhd.

Kategori : Filem Cereka
Bahasa : Bahasa Melayu
Genre : Drama
Klasifikasi : U - Untuk tontonan umum
Tarikh Tayangan : 30 Oktober 2008
Format : 35mm

Sinopsis Filem Budak Kelantan

Dua orang sahabat, Buchek dan Jaha bertemu kembali di Kuala Lumpur setelah terpisah sekian lama. Kini mereka sudah dewasa. Namun akibat menjalani hidup, sikap dan pandangan yang berbeza, dunia mereka tidak lagi sama.

Buchek baru sahaja menamatkan pengajian di UM manakala Jaha, yang pernah menjalani kehidupan di sekolah Henry Gurney, kini bergelumang di celah kesibukan Kotaraya Kuala Lumpur.

Di saat mereka bertemu, Jaha ingin berkongsi perjalanan kehidupannya dengan Buchek yang ternyata sangat berbeza dengan cara hidupnya. Buchek melihat cara kehidupan kawannya yang terlalu liar, lalu tercetus hasrat dihatinya untuk membantu Jaha ke jalan yang lurus.

Apabila Buchek mendapat tahu Jaha telah jatuh cinta pada Che Nor, teman wanitanya, Buchek rela melepaskan Che Nor, dengan harapan Jaha akan berubah. Buchek percaya cinta boleh mengubah kehidupan manusia.

Namun, Che Nor enggan memenuhi permintaan Buchek kerana hatinya hanya untuk Buchek. Dia kesal dengan tindakan Che Nor yang difikirkannya terlalu mementingkan diri sendiri lebih dari perintah Tuhan. Malangnya, Jaha maut dalam kemalangan sebelum sempat kembali ke pangkal jalan dan Buchek menyalahkan Che Nor kerana menolak cinta Jaha yang penuh keikhlasan. Dia mengambil keputusan meninggalkan Che Nor dan menyambut cinta Lee Chen Chen, gadis cina yang telah diselamatkan daripada menjadi mangsa nafsu Jaha dahulu.

0 comments: