CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 25, 2009

Tarbiyyah ?



assalamualaikum w.r.b.t

bismillahirrahmaanirrahim...

innama bu`ithtu li utammima makarimal akhlak...

inna arsalnaaka rohmatan lil a`lamiin..

Apa itu tarbiyyah?...

dulu masa aku dibangku sekolah...ustaz dan ustazah sering menyebut tentangnya...dan sungguh pada umur sebegitu lansung aku tidak tahu apa2...

pelbagai program disusun semata2 membentuk diri para da`i dan duat sewaktu masih kecil lagi rohani dan jasmani...

tarbiyyah mengajarkan aku tentang akhlak,tentang asal usul diri,tentang pencipta tentang segala2nya...

malah ia mengajarkan aku tentang erti ukhuwwah diantara rakan2 seperjuagan...dan lebih diluas lebarkan lagi bila ada mukhayyam atau lain2 program tarbawi di peringkat negeri,disitulah aku mengenal2 geng2 yang sama fikrahnya disekolah2 yang termasuk dengan rangkaian sekolah2ku...dan aku amat bersyukur kerana mempunyai kedua ibu bapa yang concern mengenai tarbiyyah anak2nya...selayaknya syurgalah tempat kembali kalian..amin ya rabb..

sebenarnya tarbiyyah difahami sedalamnya bila aku sudah meningkat dewasa...

tarbiyyah adalah ibu bapa

tarbiyyah adalah Ketuhanan

tarbiyyah adalah erti cinta

tarbiyyah adalah hidup

tarbiyyah adalah pelindung

tarbiyyah adalah segala2...

aku yakin dan berharap agar setiap langkahku,berdasarkan tarbiyyah dan ia perlu didevelope selari dengan umurku....

tarbiyyah menahan diriku dari perlakuan orang kebanyakan,mengajar erti kesabaran mengajar erti thiqah,tahhiyyah,thabat,ithar dan sebagaimana...sehingga mengajarkan ku erti khilafah hinggalah Ustaziatul Alam...

pandagan juga berbeza,sikap bertukar qana`ah,bertukar dan hampir kepada perlakuan para sahabat Rasullah ,walau aku tahu...sukar jika 100 peratus persis bagaikan mereka,namun seharusnya aku sebagai seorang yang ditarbiyyah akan sedaya upaya meniru sifat2 mahmudah para solihin....

Ya Allah...semoga mereka yang telah mentarbiyyah aku,akan mendapat syurgaMu dan aku berdoa akan ramai lagi mereka yang berada didalam kegelapan dikeluarkan kepada cahayaMu (tarbiyyah)...

berikan kami kekuatan ya Allah dan jadikan aku dan orang2 bersamaku tergolong diantara mereka yang mencintaiMu dan jadikan kami pejuang2 dan para du`atMu amin ya Zaljalaliwal ikram...

(dedikasi kepada semua du`at)

0 comments: