CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, April 5, 2009

JIM-Baytul Muslim

Baytul Muslim JIM
LATAR BELAKANG

JIM memandang dengan serious dan menyakini usaha yang bersungguh-sungguh amat perlu dilaksanakan dalam usaha membina baitul muslim/keluarga duat sebagai pemankin percapaian matlamat JIM melaksanakan syariat Islam di Malaysia khusus nya dan di dunia am nya. Penekanan JIM adalah penubuhan unit Bait Muslim melaksanakan amanah dan tanggongjawab berikut:

(1) Ibu Tunggal dan Wanita Bujang

Ibu tunggal dan wanita bujang adalah merupakan asset yang penting bagi wanita JIM khususnya dan JIM keseluruhannya. Kebajikan mereka dan perkembangan emosi mereka perlu diambil perhatian oleh semua supaya masa depan mereka akan lebih terjamin dan kehidupan mereka akan lebih terurus. Dan yang terbaik JIM berusaha dan berkemampuan menyatukan ibu tunggal dan wanita bujang ahli JIM ini dengan ikhwah-ikhwah JIM dalam ikatan perkahwinan dan keluargakeluarga duat ini akan terus hidup di jalan dawaah. Pembinaan baitul muslim/keluarga duat sebagai asas pembinaan masyarakat syariat compliant dalam membina negara yang melaksanakan syariat Islam.

(2) Anak-Anak Remaja

Di kalangan anak-anak remaja yang insaf pula, ramai yang memahami bahwa pergaulan bebas membawa banyak kemudaratan terhadap prestasi akhlak dan pendidikan mereka. Mereka juga melihat keruntuhan akhlak dalam masyarakat berpunca dari pergaulan bebas tanpa batasan. Oleh itu mereka amat berhati hati dalam ‘social circle’. Mereka tidak mempunyai pergaulan yang luas dan bebas dikalangan mereka yang berlainan jantina. Kehidupan mereka dibatas dengan kehendak syariat maka mempunyai teman lelaki atau teman wanita tiada dalam kamus kehidupan mereka. JIM semesti lah bertanggong jawab dengan penuh ketelusan dan keikhlasan memainkan peranan sebagai pemudah cara mencari dan memilih jodoh-jodoh yang sesuai untuk mereka demi membina rumahtangga muslim yang saleh dan musleh. Bakal melahirkan jenerasi pelapis yang bertangungjawab kepada agama, diri, keluarga, masyarakat dan negara pelaksan syariat Islam.

(3) Hasrat Ibu Bapa

Ibu bapa juga bertanggungjawab untuk mencarikan jodoh untuk anak apabila telah samapai masanya. Mereka yang ingin dan mengharapkan kerehdaan Allah azzawajalla tentu saja memilih tatacara yang telah ditentukan Islam dalam penjarian jodoh anak-anak mereka. Mereka meletakan harapan kepada Bait Muslim sebagai venue perlaksana tugasan tersebut.

BIDANG TUGAS

Unit Bait Muslim JIM bertanggungjawab membina baitul muslim di kalangan ahli-ahli JIM dan rakan-rakan JIM dengan melaksanakan bidang tugas berikut.

1. Memaklumkan kepada ahli-ahli JIM akan kewujudan unit Bait Muslim yang berperanan besar sebagai pemudahcara, tempat rujukan, nasihat, sokongan padu dan menyediakan prasarana membina baitul muslim.
2. Menyediakan pangkalan data terkini biodata mereka yang berhasrat mendirikan bait muslim.
3. Membantu dalam proses pertunangan dan walimatul urus (jika perlu).
4. Meraikan majlis penikahan dan mendoakan jodoh yang berpanjangan bagi mereka yang telah disatukan.
5. Menjadi penghubung kepada Panel Perunding Keluarga JIM.

Sumber bulat-bulat: Baytul Muslim JIM

Disclaimer: Ini tidak ada kaitan dengan penulis, penulis melihat bahawa ada keperluan untuk mewar-warkan sistem yang bagus ini. Jadi ini hanya dipost atas inisiatif tersebut.
Posted by Mashizaki Keikan at 12:00 AM
Labels: Da'wah, Isu semasa, Pengumuman

0 comments: